Omställning Nyköping

Evenemangstips

Detta ämne innehåller 9 svar, har 1 deltagare, och uppdaterades senast av  Hjalmar Thulin 2 år, 8 månader sedan.

• Författare

Hjalmar Thulin
    Deltagare

Här tipsar alla varandra om de evenemang som vi inte genomför i den lokala omställningsrörelsens regi. Tipsen som skrivs här visas automatiskt även i aktivitetsflödet.

• Detta ämne redigerades 5 år, 2 månader sedan av  Hjalmar Thulin.

Hjalmar Thulin
    Deltagare

Nätverksmöte i Nyköping ”Ett hållbart liv” (Margus Mägi)
    Den 20 maj klockan 19 är det dags för tredje träffen! Denna gång i Arbetsslussens lokaler. Se även informationen inför första träffen och den nya platsbeskrivningen.

Hjalmar Thulin
    Deltagare

Skogen vi ärvde
    Tisdagen 30 september 18:30 Stigtomtagården
    Om ett hållbart skogsbruk i Sverige och globalt
    Medverkande: Anders Bollvik, Skogsstyrelsen, och Sven Uhlås med erfarenhet av hyggesfritt skogsbruk i Sverige och VI-skogen i Tanzania

Hjalmar Thulin
    Deltagare

Föreläsning 4/11 om klimatförändring och kulturförändring

Information från Daniel Hansson, terra-religata.se:

Den 4/11 föreläser jag och visar min film på Studiefrämjandet i Nyköping. Min föreläsning och följande workshop handlar om klimatförändring och kulturförändring.

Jag kommer att berätta om mitt internationella kulturprojekt Terra Religata som verkar för systemförändring genom djup återkoppling till naturen; ett projekt som delar transition-rörelsens värderingar och mål. Jag berättar också om mitt kulturarbete med indianer i Idaho och som lektor i hållbar design och klimatvetenskap i USA, England och Sverige:
    Fyra vindars röst: Indianvisdom, klimatförändring och lärande från naturen

Jag håller sedan en workshop i samarbete med Studiefrämjandet Sörmland under två på varandra följande helger (vecka 45 och 46). Det hela utgår från ett lättillgängligt och inspirerande folkbildningsperspektiv. Deltagarna kommer att lära sig många praktiskt tillämpbara färdigheter för hållbar omställning!

Ytterligare information finns på min hemsida:
    terra-religata.se/fyra-vindars-rost

Hjalmar Thulin
    Deltagare

Nätverksmöte i Nyköping ”Ett hållbart liv” (Margus Mägi)
    Den 1 december klockan 19 i Arbetsslussens lokaler. Se även informationen inför första träffen och platsbeskrivning.

Hjalmar Thulin
    Deltagare

Sörmlands Museum har startat hållbar verkstad i Magasinet. Öppet jämna onsdagar hela våren kl 16-19.

Hjalmar Thulin
    Deltagare

Hjalmar Thulin
    Deltagare

Nyköpings Biodlare har öppet ”bikafé” varje torsdag kl 18:30 under sommaren. Kaféet är öppet för alla som är intresserade. Se även deras program.

Hjalmar Thulin
    Deltagare

NU KÖR VI! Fossilfri fordonsflotta 2030

De förnyelsebara och fossilfria alternativen är flera. Men hur långt räcker de och var gör de bäst nytta?
    Ta del i diskussioner om framtidens fordonsflotta, vägen dit och Sörmlands möjligheter att nå målet.
    Välkommen på en kostnadsfri konferens om framtidens drivmedel!

Tid: 12 oktober kl. 9.00 – 15.30
    Plats: Tingshuset, Nyköping
    Moderator: Mattias Goldmann, Fores
    Anmälan: VIA LÄNK

Vänlig hälsning,
    Emelie Österqvist
    Energi- och klimatsamordnare
    Länsstyrelsen i Södermanlands län

Hjalmar Thulin
    Deltagare

Tips från Naturskyddsföreningen i Nyköping & Oxelösund
    (extrakt från https://nykoping.naturskyddsforeningen.se)
    Föreningen bjuder på teater, Grismanifestet. Ingen entréavgift, inga biljetter, bara kom, vi får hoppas att alla som vill ryms
    Nyköpings Teater 27 Mars kl. 19.00
    Världshistoriens starkaste text skriven av en gris!
    Manus och regi: Patrik Franke
    Grismanifestet är en teaterföreställning som har kommit till mot bakgrund av den pågående omvandlingen av vår världsbild, vetskapen om att hela vårt sätt att leva gått i baklås – och att det nu krävs ett nytt sätt att se på människan och verkligheten. Pjäsen berör de händelser som har lett fram till dagens klimatsituation och har tagit fabeln till hjälp för att skildra utvecklingen. Föreställningen handlar om en kvinna som försöker hantera sin allt tilltagande oro för hur vi behandlar naturen. I föreställningen kommer hon på hur hon ska vända sitt missmod till en konstruktiv kraft. Genom en blandning av fantastik och realism skapar pjäsen sin egen värld. Med hisnande bilder skildrar pjäsen krocken mellan å ena sidan naturen och livsbehoven och, å den andra sidan, vårt rationella samhälle. Efter föreställningen följer ett publiksamtal med inbjudna gäster där publiken ges möjlighet att diskutera de frågor monologen väcker. Pjäsen är 1½ timme inkl. samtal.
    Skådespelare: Nadja Franke Scenograf: Lars Jansson Illustration: Robert van Bolderick
    Fri entré

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.